De langverwachte terugkeer van de iconische stadsauto is eindelijk hier, en deze keer is het nog beter, namelijk volledig elektrisch! Met een revolutionaire E-Tech-motor en een state-of-the-art batterij, tilt de vernieuwde Renault 5 het begrip indrukwekkend naar een geheel nieuw niveau.

De afmetingen van de Renault 5

Met een lengte van slechts 3,92 meter valt de Renault 5 op door zijn compacte formaat. Deze eigenschap maakt hem 9 centimeter korter dan de Clio en zelfs 16 centimeter korter dan de Zoe, waardoor hij perfect past als de nieuwe compacte EV in het Renault-gamma. Ondanks zijn kleinere omvang biedt de Renault 5 nog steeds een ruime wielbasis, slechts 4 centimeter korter dan die van de Clio. Hierdoor zijn de overhangen aan de voor- en achterkant verrassend kort, wat bijdraagt aan zijn wendbaarheid en manoeuvreerbaarheid. Bovendien zijn de standaard 18-inchwielen een uniek kenmerk in dit segment, waardoor de Renault 5 zich onderscheidt met een opvallende uitstraling en uitstekende rijeigenschappen.

Renault 5

Ruimte en trekgewicht

De bagageruimte van de Renault 5 biedt 326 liter aan opslagruimte, wat hoewel niet uitzonderlijk groot is, nog steeds bruikbaar is. Voor wie meer bagage wil meenemen, kan een aanhanger tot 500 kg worden aangekoppeld. Met een lengte van 1,84 meter is er beperkte ruimte achterin, vooral vanwege de hoge vloer die resulteert in een oncomfortabele zithouding. Hierdoor is de achterbank voornamelijk geschikt voor kinderen.

Productie in Frankrijk & 40 kWh accucapaciteit

De Renault 5, gebouwd in Frankrijk, is de eerste auto op het AmpR-Small-platform, voorheen bekend als CMF-B-EV. Om kosten te besparen, maakt Renault gebruik van de voorwielophanging van de Clio en de Captur. Het accupakket is eenvoudig met slechts vier grote modules, allemaal NMC-batterijen met maximale energiedichtheid. Er zijn versies met 52 kWh en 40 kWh, waarbij de laatste wordt bereikt door slechts drie van de vier modules te gebruiken.

De elektromotor voorin is beschikbaar in verschillende vermogensvarianten: 95 pk, 120 pk en 150 pk. Snelladen kan met maximaal 100 kW voor de 52 kWh-versie en 80 kW voor de 40 kWh-versie. Een halfuur laden brengt de accu tot 80 procent vol. ‘One-pedal-driving’ is aanvankelijk niet beschikbaar, maar zal later worden toegevoegd, waardoor rijden met schakelflippers zoals de Megane E-Tech mogelijk wordt, waarmee de mate van recuperatie kan worden aangepast, waarbij de heftigste versie de auto volledig tot stilstand brengt zonder het rempedaal te gebruiken.

Een moderne twist op een klassieker

De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric, ook bekend als ‘Renault 5’ of ‘R5’, combineert elementen van de oorspronkelijke R5, de latere ‘Supercinq’, en zelfs de iconische 5 Turbo uit de jaren 80. Het ontwerp is geïnspireerd op de schuin aflopende achterkant en hoge, verticale achterlichtunits van de klassieke 5, maar met een modern tintje. Met gebruik van led-technologie en innovatieve materiaalcombinaties zijn de achterlichtunits ware kunststukjes geworden, waarbij een slimme ribbelvorm de rijwind soepel naar achteren leidt. Aan de voorzijde vallen de pupil-achtige led-elementen in de koplampunits op, samen met een opvallend ‘ruitje’ in de motorkap dat verwijst naar de luchtinlaat van de oorspronkelijke R5 en de laadstatus van de accu aangeeft wanneer een laadkabel is aangesloten.

Het Interieur van de Renault 5 E-Tech Electric

Het interieur van de Renault 5 E-Tech Electric omarmt een mix van retro-elementen en moderne accenten. Verticale stiksels op het dashboard en een uniek motiefje in het hemeltje brengen een vleugje nostalgie, maar over het algemeen straalt het interieur vooral moderniteit uit. Renault heeft gekozen voor een opvallende cockpit-opstelling, waarbij de middenconsole duidelijk naar de bestuurder is gericht.

Hoewel sommige onderdelen herkenbaar zijn van andere Renault-modellen, heeft het interieur van de Renault 5 een eigen karakter. Dit wordt versterkt door de horizontale oriëntatie van beide schermen en de opvallende ventilatieroosters die horizontaal zijn geplaatst.

Het kleurenpalet varieert sterk tussen de verschillende versies. Bijvoorbeeld, de topversie, Iconic Cinq, heeft standaard voornamelijk gele bekleding, terwijl de Techno-versie meer blauwe accenten heeft.

Het multimediasysteem draait op Android Automotive-technologie van Google, waardoor gebruikers kunnen genieten van Google Maps en andere apps. Renault voegt hier nog een speels element aan toe in de vorm van de digitale assistent ‘Reno’, die de vorm heeft van het Renault-wybertje. Deze assistent geeft een speelse touch aan de interactie met het systeem.

Vanaf 25.000 euro

De prijzen van de nieuwe Renault 5 gaan beginnen bij ongeveer 25.000 euro. Dit maakt het model gelijk een van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Helaas zal de basisversie pas later te bestellen zijn en zal er eerst plaats gemaakt worden voor de duurder versies.

De eerste modellen verschijnen naar verwachting nog dit jaar, rond september 2024 zullen de eerste modellen te bewonderen zijn.

Fleximo, uw partner in mobileit

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken