Volkswagen heeft bekend gemaakt dat het in 2025 met een elektrische Volkswagen komt die minder dan 25.000 euro gaat kosten. Een elektrische auto die dus onder de bestaande Volkswagen ID.3 komt te staan. Het zal geen Cross-over model worden maar een Polo achtige hatchback! In deze blog gaan we kennis maken met het Volkswagen ID.2 concept, een concrete vooruitblik op een nieuw elektrisch model van Volkswagen!

Volkswagen ID.2

Highlights Volkswagen ID.2:

  • Nieuwe elektrische ID
  • Polo formaat
  • Geen SUV of Cross-over maar een Hatchback
  • Nieuwe designtaal
  • Tot 450 Kilometer actieradius
  • Minder dan 25.000 euro

Volkswagen-ID familie groeit snel

De Volkswagen ID-familie groeit hard. Na de ID.3, ID,4, ID5, en de ID. Buzz komt het merk binnenkort ook nog met een ID.7. Daar blijft het uiteraard niet bij. In 2025 komt Volkswagen met een elektrische auto die een stapje onder de Volkswagen ID.3 komt te staan. Het concept, de Volkswagen ID.2all geeft aan wat we kunnen verwachten. Ook spreekt Volkswagen over een nieuwe designtaal.

Volkswagen ID.2 voorzijde

Gebrek aan betaalbare elektrische auto’s

Volkswagen hoopt met de Volkswagen ID.2 een passende oplossing te hebben gevonden voor het gebrek aan betaalbare auto’s. Volkswagen vindt het belangrijk dat het nu ook echt betaalbare elektrische auto’s gaat aanbieden voor het volk. Het merk heeft namelijk altijd beloofd de auto’s voor het volk te maken.

Toch is de nieuwe Volkswagen ID.2 meer dan alleen een goedkope elektrische auto. Het zijn namelijk ook praktische dingen waarmee Volkswagen verrassend de bocht om komt. Zo biedt hij ondanks zijn relatief compacte buitenmaten de interieurruimte van de bekende Volkswagen Golf! De ID.2 zal 4,05 meter lang worden, dat is slechts 2 centimeter kleiner dan een Polo.

Dan zal je vast denken dat de kofferruimte zeer beperkt zal worden. Niets is minder waar! De kofferruimte verrast eveneens, met een inhoud van maar liefst 490 liter! Dit alles maakt de auto ook nog eens goed inzetbaar voor een grote doelgroep.

Elektrische Volkswagen ID.2

MEB Entry

De bestaande ID modellen hebben plaats genomen op het MEB-platform. De compacte Volkswagen ID.2 zal op een aangepast platform gaan plaats nemen, namelijk het MEB Entry platform. Een platform speciaal bestemd is voor kleinere elektrische modellen. Dit wil niet zeggen dat het een lage motorisering gaat krijgen.

Actieradius en opladen

De VW ID.2 zal een 226 pk sterke motor krijgen die voorwiel is aangedreven, in tegenstelling tot alle andere EV’s in het huidige VAG-gamma. Daarmee moet het nieuwe model een sprint van 0 – 100 km/u behalen in minder dan 7 seconden. De topsnelheid zal rond de 160 km/u liggen. De verwachte actieradius zal zoals eerder gezegd 450 kilometer zijn. Het accupakket is nog niet nader gespecificeerd.

Over het laadvermogen heeft Volkswagen nog niks vrijgegeven. We kunnen er wel vanuit gaan dat je van 20 naar 80 procent moet kunnen laden binnen 20 minuten.

Volkswagen ID2all

Specificaties exterieur van de Volkswagen ID.2

De Volkswagen ID2all vertegenwoordigt meer dan alleen een voorproefje van een nieuwe compacte elektrische hatchback. Het studiemodel introduceert ook een nieuwe designtaal die volgens Volkswagen gebaseerd is op drie pijlers: stabiliteit, sympathie en spanning.

Deze nieuwe designtaal is zeker interessant, aangezien Volkswagen afstapt van het bolle, ronde ontwerp van zijn huidige ID-modellen. In plaats daarvan heeft de ID2all eenvoudige, strakke lijnen en een vrij conventionele vorm. Dit geeft het studiemodel een nuchtere, volwassen uitstraling zonder overdreven uiterlijk vertoon. Dit is tegenwoordig behoorlijk verfrissend.

De LED-koplampen van de ID2all zijn met elkaar verbonden, maar het grootste deel van de lichtunits volgt de contouren die bekend zijn van traditionele Volkswagen-koplampen. Aan de achterzijde van de auto zijn platte, strakke achterlichten te zien die ook met elkaar zijn verbonden.

De nieuwe designtaal van de ID2all levert dus een mooi evenwicht tussen moderne en traditionele designelementen op. Dit maakt de Volkswagen ID2all niet alleen een vooruitstrevende elektrische auto, maar ook een visueel aantrekkelijk studiemodel dat de aandacht trekt.

Onderdeel van het MEB-entry platform

Interieur elektrische Volkswagen ID.2all

De Volkswagen ID2all weerspiegelt van binnen de huidige tijdsgeest met een digitaal instrumentenpaneel en een groot infotainmentscherm als de belangrijkste elementen. Het instrumentenpaneel heeft een diagonaal van 11 inch en het infotainmentscherm meet 12,9 inch. De aanraakgevoelige sliders waarmee je in de huidige ID-modellen de klimaatregeling bedient, lijken verleden tijd. Volkswagen heeft de ID2all voorzien van een klein bedieningsorgaan met fysieke tuimelknoppen om de klimaatregeling en stoelverwarming aan te sturen. Tussen deze knoppen bevindt zich ook een fysieke volumeknop, die nieuw is voor Volkswagen.

Interieur Volkswagen ID.2

Andere functies zijn toegankelijk via het multimediasysteem, maar zijn volgens Volkswagen gemakkelijk te vinden via snelkoppelingen aan de onderkant van het scherm. Op de oplopende middentunnel bevinden zich twee inductieladers die smartphones met een magneet op hun plek houden. Een ronde draai- en drukknop om het infotainmentsysteem mee te bedienen, bevindt zich ook hier. Dit is vergelijkbaar met de BMW iDrive-knop, maar Volkswagen voegt dit juist toe aan zijn auto’s.

Volkswagen ID.2all - interieur

Het stuurwiel van de ID2all heeft een opvallend klein hart en is voorzien van draaiwieltjes met fysieke knoppen op zowel de linker- als rechterspaak. Hiermee keert ook de fysieke knop terug in het ontwerp van het interieur.

Volkswagen ID.2all interieur passagiersstoel

Introductie en prijs

We zullen nog even geduld moeten hebben op het ”betaalbare model”. Volkswagen geeft aan dat de Volkswagen ID.2 waarschijnlijk in 2025 op de markt komt. De vanafprijs zal iets minder dan 25.000 euro gaan bedragen. Ambitie voor de toekomst is er bij Volkswagen in ieder geval meer dan genoeg, het merk werkt ook nog aan een compact model dat minder dan 20.000 euro moet gaan kosten.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken