Het kleine broertje van de Kia EV9, de Kia EV3 komt onze kant op. In tegenstelling met de EV9 zul je dit model een stuk vaker tegen komen op de Nederlandse wegen. De Kia EV3 gaat een fell bevochten segment in en zal de concurrentie aan gaan met de Volvo EX30 en de Renault Scenic E-Tech.

Nieuwe Kia EV3

Highlights Kia EV3

  • 4,30 m lang
  • Wielbasis van 2,68 m
  • 58,3 & 81,4 kWh
  • Tot 600 kilometer actieradius
  • 460 liter bagageruimte
  • V2G- en V2H-laden
  • Broertje van de EV9

Afmetingen van de Kia EV3

De Kia EV3 is 4.30 meter lang en daarmee is hij wat langer dan de Volvo EX30. Qua formaat is hij het beste te vergelijken met de Peugeot e-2008. Opvallend is dat de wielbasis erg lang is, om precies te zijn 2,68 m en hierdoor zitten de wielen ver naar achter. Verder is de EV3 1,85 m breed en 1,56 m hoog. De bagageruimte bedraagt 460 liter en als je de achterbanken plat gooit kom je uit op 1.250 liter. Voorin de motorkap tref je nog een frunk aan die nog een 25 liter extra biedt. Dit is genoeg voor je laadkabels en eventueel nog wat kleine spullen.

Afmetingen Kia EV3

Ruim rijbereik

Met die laadkabels in je frunk laad je een 58,3 kWh of 81,4 kWh accupakket op. Qua vermogen maakt het niks uit voor welke variant je gaat want beide hebben een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft.

Met het accupakket van 58,3 kWh beschik je over een actieradius van 410 kilometer. Het accupakket van 81,4 kWh heb je een actieradius van 600 kilometer. Het verschil tussen beide accupakket zit hem niet alleen in de actieradius maar ook in de laadcapaciteit. Het grote accupakket kan namelijk tot 128 kW snelladen en het kleinere accupakket tot 102 kW. Houd rekening met 30 minuten laden en je hebt weer ongeveer 80% tot je beschikking. AC laden kan tot 2026 tot 11 kW en vanaf 2026 zal 22 kW laden een mogelijkheid zijn.

Kia EV3 2025

Een Primeur met V2G- en V2H-laden

De Kia EV3 brengt een heuse primeur voor Kia met zich mee. Het is namelijk de eerste die aan V2G- en V2H-laden doet. Het wordt straks dus mogelijk om met de EV3 stroom terug te leveren aan het net, maar ook om je huis van stroom te voorzien. V2L, dat we al wel kennen bij het merk, is er ook bij. Je kunt daarmee apparaten inpluggen in een stopcontact in de auto en ze zo van stroom voorzien. Even een frikandelletje bakken in een frituurpan achterin de auto? Dat kan, we raden het eenieder met goed ontwikkelde smaakpapillen ook van harte aan. Meer handigheden? Jazeker. Op snelweg kan de Kia EV3 onder meer zelf van rijstrook wisselen als je richting aangeeft en er genoeg ruimte is.

Opgeruimd interieur

Als je de Kia EV9 kent dan zal het interieur van de EV3 geen verrassing zijn. Beide modellen hebben een vrij minimalistisch interieur. Voor je tref je een 12,3-inch digitaal instrumentarium, daarnaast een 5,3-inch scherm voor de klimaatregeling en daar weer naast nog eens een 12,3-inch infotainmentscherm. Als optie is er ook nog een 12,3-inch head-up display van de partij. Voor de fans van fysieke knoppen hebben we minder goed nieuws, deze zijn er niet meer veel maar je hebt er wel een aantal onder het instrumentarium.  Zoals gezegd lijkt het interieur zo uit de EV9 geplukt te zijn.

Interieur Kia EV3

Kia EV3 leasen bij Fleximo

De Kia EV3 mag zich in het laatste kwartaal van 2024 gaan bewijzen, de prijzen zijn nog niet bekend maar zullen snel volgen. Als de prijzen bekend zijn zal de EV3 te leasen zijn bij Fleximo. Andere (elektrische) modellen van Kia zoals de EV6, EV9, Niro etc zijn uiteraard te leasen bij Fleximo, check ons aanbod!

Achterzijde Kia EV3

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken