Sinds zijn debuut in 2014 heeft Porsche wereldwijd al meer dan 800.000 modellen verkocht van de Macan. Reden genoeg om een elektrische variant op de markt te brengen! Met de komst van de elektrische Macan is ook gelijk de eerste elektrische SUV van Porsche een feit.

In de tweede helft van 2024 zullen de eerste modellen bij de Nederlandse Porsche dealers staan. Voor minder dan € 90.000,- rijd je al in de Macan 4, voor de Turbo variant betaal je ongeveer € 30.000,- meer.

Leverbaar in 2 uitvoeringen: Macan 4 & Turbo

Zoals gezegd wordt de nieuwe Macan leverbaar in 2 uitvoeringen.

Macan 4

De vanafprijs van de Macan 4 bedraagt € 88.500,-. De Macan 4 heeft een vermogen van 408 pk en 650 Nm. Een stoplicht sprintje van 0-100 km/u trek je daarmee in 5.2 seconden. De topsnelheid ligt op 220 km/u, dat is flink te noemen voor een elektrische SUV.

In de bodem komt een 100 kWh (95 kWh bruikbaar) accupakket. Dit resulteert in een actieradius van 610 kilometer (afhankelijk hoe je met het vermogen omgaat). De hoogvoltage-batterij is een centraal onderdeel van het nieuw ontwikkelde Premium Platform Electric (PPE),

Mocht je met de actieradius niet uitkomen dan hoef je je geen zorgen te maken. Elke elektrische Porsche Macan kan dankzij de 800v-architectuur tot 270 kW laden. Bij 400v-laadstations kan met tot 135 kW geladen worden.

Macan Turbo

Toch liever meer vermogen? Geen probleem, dan kies je gewoon voor de Macan Turbo. Deze uitvoeringen gebruikte Porsche ook al bij hun eerste elektrisch model, de Taycan. Voor deze uitvoering betaal je uiteraard wel wat meer, namelijk  121.000,-.

De Macan Turbo heeft een vermogen van maar liefst 639 pk en 1.130 Nm koppel. Binnen slechts 3,3 seconden trekt deze uitvoeringen van 0-100 km/u en de topsnelheid ligt nog hoger dan de 4, maar liefst 260 km/u!

Het accupakket is identiek hetzelfde als de Macan 4, 100 kWh (95 kWh bruikbaar) accupakket. De actieradius is iets lager, rond de 585 kilometer.

Beide modellen mogen overigens tot 2.000 kilo trekken. Achterin de Macan kun je 540 liter aan spullen kwijt, een riante 40 liter meer dan in het uitgaande model. Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.348 liter aan spullen meenemen. De frunk aan de voorzijde biedt ook nog 84 liter aan opbergruimte.

Een nieuw design voor de Macan

Porsche heeft gedurende de levensduur van de vorige Macan constant zijn uiterlijk vernieuwd door het model meerdere malen te voorzien van facelifts. Vooral in 2019 onderging de auto een grondige make-over. De nieuwe Macan heeft een frisse uitstraling, maar veroorzaakt geen schokgolf, mede dankzij zijn optische verwantschap met de Cayenne en Taycan.

Bij de elektrische variant van de Porsche Macan valt direct het opvallende front op, waarin Taycan-achtige lichtunits hoog zijn geplaatst en gevuld zijn met vier ledmodules. De eigenlijke koplampen bevinden zich een niveau lager in de neus en zijn gehuisvest in elementen die lijken op koelopeningen. Deze elektrische Macan heeft een sterk aflopende daklijn en een achterruit die veel vlakker ligt dan die van zijn voorganger. Het geheel eindigt in een achterzijde met een over de gehele breedte lopende ledbalk. Op de achterklep staat subtiel de modelnaam Macan vermeld, in plaats van ‘Macan EV’, en bij de Porsche Macan Turbo staat hier alleen ‘Turbo’.

Elektrische Porsche Macan

Macan Turbo onderscheidend design

Niet alleen op het gebied van uiterlijk onderscheidt de Porsche Macan Turbo zich van zijn minder krachtige tegenhanger. De Macan Turbo heeft afwijkend bumperwerk, inclusief sleuven onder de achterlichten. De merknaam Porsche is bij elke motorversie te vinden onder de over de gehele breedte van de achterkant lopende ledstrip.

Aerodynamica

Wat betreft aerodynamica heeft de elektrische Porsche Macan een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25, mede dankzij actieve aerodynamica. De elektrische SUV is voorzien van een adaptieve achterspoiler, actieve kleppen aan de voorkant en volgens Porsche ook flexibele koelkleppen aan de onderkant van de auto, al dan niet standaard.

Interieur nieuwe Porsche Macan

De Porsche Macan is voorzien van het nieuwste display- en bedieningsconcept, met maar liefst drie schermen. Voor het eerst kan de passagier, via een optioneel 10,9 inch scherm, voertuiginformatie bekijken, instellingen aanpassen op het infotainmentsysteem of zelfs videocontent streamen terwijl de auto in beweging is. De Porsche Driver Experience wordt verder verrijkt met een head-up display dat gebruikmaakt van augmented reality-technologie. Het infotainmentsysteem is gebaseerd op het Android Automotive OS, terwijl het standaard Porsche Communication Management (PCM) in de nieuwe Macan de rekenkracht naar ongekende hoogten tilt. Met de ‘Hey Porsche’ spraakassistent kunnen in een oogwenk suggesties worden gedaan, zoals routeplanning inclusief laadstops. Het nieuwe Porsche App Centre biedt passagiers directe toegang tot populaire apps van externe providers, die ze rechtstreeks op de nieuwe Macan kunnen installeren.

Hoewel het accupakket in de bodem is geplaatst, betekent dit niet dat de zitpositie in de elektrische Macan hoger is dan zijn benzinevariant. Integendeel, afhankelijk van de uitvoering en het gekozen meubilair kan de bestuurder tot 2,8 centimeter lager zitten. Ook de achterpassagiers zitten lager (-1,5 cm) en genieten van extra beenruimte.

Het interieur van de elektrische Macan volgt de stijl van de cockpits van de Panamera, Cayenne en Taycan. Achter het stuurwiel bevindt zich een indrukwekkend 12,6-inch digitaal instrumentarium, terwijl centraal in het dashboard een bijna 11 inch groot infotainmentscherm is geïntegreerd. Voor wie nog meer informatie wil, is er tegen bijbetaling een derde display beschikbaar voor de bijrijder, met dezelfde diagonaal als het infotainmentscherm. Opvallend is dat de bestuurder niet kan meegenieten van de videobeelden op dit scherm, wat de veiligheid waarborgt. Bovendien is de elektrische Macan de eerste Porsche die kan worden uitgerust met een head-up display dat gebruikmaakt van augmented reality. Het interieur wordt verder verfraaid met een 56 ledjes tellende lichtstrip die zorgt voor een aangename sfeer.

Tweede helft 2024 naar Nederland!

Autofabrikanten laten ons soms lang wachten op de fysieke kennismaking met een nieuwe auto. In dit geval zal het reuze meevallen! De elektrische Porsche Macan komt al in de tweede helft van dit jaar naar Nederland. Uiteraard zal de elektrische Porsche Macan op korte termijn te verkrijgen zijn in de lease. Houdt onze nieuwsbrief en socials in de gaten!

Meer autonieuws

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken