Maak kennis met de nieuwste Porsche Panamera, waarbij het vertrouwde recept intact blijft, maar dan met een extra dosis pracht en praal.

Is het volledig nieuw? Niet helemaal. Porsche erkent eerlijk dat het platform afstamt van de vertrouwde tweede generatie, en we onthullen graag dat dit ook geldt voor de motoren. Afgaand op de foto’s lijkt het er zelfs op dat we te maken hebben met een verfijnde versie, ergens tussen een facelift en een geheel nieuw model in. Het dak, de voorruit, de ruiten in de portieren en mogelijk zelfs de deuren zelf worden overgebracht vanuit de vorige generatie. Tegelijkertijd zijn er opmerkelijke vernieuwingen, meer dan bij een typische facelift. Naast de vernieuwde voor- en achterkant is bijvoorbeeld het complete achterscherm nieuw, in combinatie met de C-stijl. Deze vertoont nu een meer gestroomlijnde versie van het achterste zijruitje, terwijl de opening voor de laad-/tankklep nu ovaalvormig is en de uitsnede voor de achterbumper strakker en simpelweg anders is. Helaas krijgt de nieuwe Panamera zover bekend is geen Turismo (Station) model.

Porsche Panamera 2024 modellen.j

Exterieur: De verfijnde nieuwe Panamera

Hoewel de veranderingen aanzienlijk zijn, is er geen sprake van een totale revolutie. De Panamera behoudt bovenal zijn authentieke karakter, een eigenschap die we al zagen tijdens de overgang van de eerste naar de geheel nieuwe tweede generatie in 2016. Desondanks is het verschil tussen de huidige en de nieuwe Panamera duidelijk zichtbaar.

Achteraan valt meteen op dat de lichtbalk strakker is geworden, evenals de bumper die naadloos aansluit. Aan de voorzijde onderging de auto eveneens aanzienlijke veranderingen. De motorkap heeft nu een krachtiger profiel, boven de kentekenplaat bevindt zich een opvallende koelsleuf, en de koplampen hebben een opmerkelijk nieuwe vorm. Het breedste punt bevindt zich bijna bovenaan, en de binnenste hoek is aanzienlijk scherper. Standaard uitgerust met Matrix-ledtechnologie, terwijl de high-res versie optioneel verkrijgbaar is. Deze evolutie belichaamt de voortdurende verbeteringen die de Panamera blijven definiëren.

Porsche-Panamera-2024-achterzijde.

Een Toekomstbestendig Binnenste: Het Verfijnde Panamera Interieur

In navolging van de Cayenne krijgt ook de Panamera een eigentijds en gestroomlijnd interieur, geïnspireerd op het moderne en strakke design van de Taycan. In tegenstelling tot de Cayenne ondergaat de Panamera echter een minder ingrijpende revolutie, aangezien het Panamera-dashboard al grotendeels in lijn was met deze nieuwe stijl.

Met een digitaal instrumentarium, een herziene middenconsole, een optioneel touchscreen voor de passagier, en een nog strakkere en opgeruimdere vormgeving, staat het interieur van de Panamera klaar voor de toekomst zonder ingrijpende wijzigingen in de basisopzet. Een opmerkelijke verschuiving is de automaathendel, die nu niet meer dan een knop is. Deze verplaatst zich van de middentunnel naar een positie rechts achter het stuur, waardoor er meer ruimte ontstaat in het midden voor andere functionele elementen. Deze doordachte aanpassingen versterken het tijdloze karakter van het Panamera-interieur en bieden een eigentijdse, comfortabele rijervaring.

interieur-nieuwe-panamera.

Turbo-Identiteit: Subtiele Krachtige Markering voor Porsche’s Topmodellen

Porsche introduceert een nieuw beleid dat de Turbo-modellen van de Panamera en andere Porsches onderscheidt met een grijze merklogo, te vinden op de neus en het stuurwiel. Deze kleurloze emblemen markeren een nieuw tijdperk, waarin Turbo-versies op een subtiele wijze sterker worden gedifferentieerd van andere Porsches. Deze ingetogen maar doelbewuste aanpak dient om de razendsnelle topversies een uniek karakter te geven binnen het Porsche-portfolio.

Opmerkelijk is de Panamera Turbo S E-Hybrid, die pronkt met een aanzienlijk groter accupakket dan zijn E-Hybrid voorgangers, namelijk 25,9 kWh. Dit uitgebreide pakket zal naar verwachting beschikbaar zijn in alle vier de E-Hybrid modellen, wat resulteert in een indrukwekkend elektrisch bereik tussen de 90 en 100 kilometer. De Turbo-variant biedt bijvoorbeeld een bereik van 91 km. Een andere nieuwigheid is de driefasen-boordlader, die het laden met 11 kW mogelijk maakt. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat de grote accu in het gunstigste geval in slechts 2 uur en 39 minuten volledig wordt opgeladen.

Ondertussen behoudt de naamloze, niet-hybride basis-Panamera, hoewel van beperkte relevantie voor Nederland gezien de beschikbaarheid van de Panamera E-Hybrid, zijn 2,9-liter V6. Porsche heeft echter stevig aan deze motor gewerkt, wat resulteert in een bescheiden vermogensboost van 23 pk. Het koppel stijgt met 50 Nm, waardoor het totaal op 353 pk en 500 Nm komt, wat resulteert in een indrukwekkende 0-100-tijd van 5,1 seconden. De vierwielaangedreven Panamera 4, uitgerust met deze motor, bereikt dit in 4,8 seconden, met beide versies die een topsnelheid van ongeveer 270 km/h behouden.

grijs-logo-topmodellen-porsche

Technologische innovaties definiëren de nieuwe Panamera-ervaring

Porsche heeft grondig gekeken naar de technologische facetten van de Panamera, met veelbelovende vernieuwingen, zoals de introductie van nieuwe luchtvering. Dit systeem belooft een grotere variatie tussen maximaal comfort en ultieme dynamiek. Het resultaat is niet alleen meer comfort, maar ook een scherper rijgedrag wanneer dat de hoogste prioriteit heeft. Diverse varianten zullen beschikbaar zijn, waaronder het optionele Porsche Active Ride-veersysteem. Dit systeem handhaaft niet alleen neutraliteit van de carrosserie in bochten, maar stelt de auto ook in staat om, indien gewenst, zich ‘in de bocht te leunen’ als een motorfiets. Een eerder gezien kenmerk bij Mercedes. Bovendien wordt de auto bij stilstand volledig verhoogd om het in- en uitstappen te vergemakkelijken.

Op het gebied van aandrijving is het meest opmerkelijke nieuws dat de nieuwe Porsche Panamera niet één, maar vier verschillende plug-in hybride aandrijflijnen zal aanbieden. Porsche licht nu meer toe over deze ontwikkeling. Alle plug-in hybrides zullen meer vermogen en een groter elektrisch bereik hebben dan voorheen. Dit geldt met name voor drie van de vier modellen. De nieuwe toevoeging is de Turbo E-Hybrid, terwijl de huidige versie momenteel alleen beschikbaar is als Turbo S E-Hybrid. De nieuwe Porsche Panamera Turbo E-Hybrid behoudt de krachtige 4,0-liter V8, zij het in een stevig bijgewerkte versie. Deze levert in dit geval een indrukwekkende 680 pk en 930 Nm. In vergelijking hiermee haalt de huidige Turbo S 700 pk en 770 Nm. Dit opent de deur naar een mogelijk nog krachtigere Turbo S E-Hybrid, hoewel Porsche hierover nog geen verdere details verstrekt.

porsche-panamera-2024

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken