De elektrische bestelwagen Maxus E-Deliver 9!

De opvolger van de Maxus EV80 komt er bijna aan. Wellicht heb je nog nooit gehoord van de Maxus EV80, maar het was de best verkochte elektrische bestelwagen van vorig jaar. In juni 2021 komt zijn opvolger met een nieuwe naam: Maxus eDeliver 9. Dit kan nog wel eens een heel populair model worden in Nederland als dadelijk in 2025 bestelauto’s in de binnensteden emissievrij moeten zijn. Een elektrische bus heeft vele voordelen. Benieuwd welke dit zijn? Bekijk ze hier!

Het merk Maxus

Voor velen is de Maxus nog een onbekend merk, maar daar zal snel verandering in komen met het veel belovende productgamma van Maxus. Dit merk valt onder de vleugels van de grootste autofabrikant uit China, SAIC Motors. Maxus ontwikkelt en produceert alles zelf, waardoor de Chinese auto technisch sterk in elkaar zit. Zo doet het kleine broertje van de Maxus e-Deliver 9 het erg goed in de praktijk met zijn actieradius ten opzichte van zijn Europese concurrenten. De eDeliver 3 is dat kleine broertje en kwam afgelopen jaar al uit. Ook deze bestelwagen stond in de top 10 van best verkochte elektrische bestelwagens.

 

Design Maxus eDeliver 9

Waar de Maxus EV80 een carrosserie uit 2005 had met het design van een Mercedes Sprinter en een Ford Transit, heeft de Maxus eDeliver 9 van 2021 een heel eigen uiterlijk. Het interieur was daarentegen wel bij de tijd. De auto is wat breder geworden en heeft een kenmerkende Maxus neus met aan beide kanten moderne LED koplampen.

Maxus eDeliver 9

Afmetingen van de eDeliver 9

De gesloten Maxus eDeliver 9 is er in twee verschillende maten. Het begint bij de L2 High Roof met een laadruimte van 9,7 m3. De andere variant is de L3 High Roof met een laadruimte van 11 m3. Beide varianten hebben een hoogte van ruim 2,5 meter en een lengte van 5,5 m (L2) of 5,9 m (L3) . Naast een gesloten bestelwagen is een e Deliver 9 chassis-cabine leverbaar en een variant waar 9 personen in vervoerd kunnen worden. De auto lijkt dan niet meer op een Ford, maar is qua grootte wel gebaseerd op het segment van de Transit.

 

Vol luxe elektrisch rijden

De Chinese bestelwagen van Saic Motors krijgt moderne opties voor in het interieur. Zo hebben alle elektrische eDeliver 9’s een 10 inch touchscreen met een media infotainment systeem inclusief DAB+ radio. Daarop kan Apple Carplay en Android Auto op getoond worden. Daarnaast heeft de auto standaard een achteruitkijk camera met zeer scherp beeld en parkeersensoren om geen paaltje meer te missen. Natuurlijk het opvolgende model van de EV80 ook over airconditioning.

Veilig de binnensteden in

Elektrisch de binnensteden in gaat geruisloos, maar ook heel veilig. De grote broer van de eDeliver 3 staat op gelijke voet met zijn concurrentie als het gaat om veiligheidssystemen. In veel diesel bestelwagens is geen cruise control aanwezig. Bij Maxus is dit standaard op alle modellen. Verder beschikt de Maxus eDeliver 9 over dode hoek monitoring, rijlijn waarschuwing en een rijbaanwissel assistent. Passieve veiligheidssystemen zoals ESP, EBA, BAS en HHC zijn vanzelfsprekend aanwezig in alle varianten.

 

Laadruimte eDeliver 9Krachtbron van de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 9 is momenteel al verkrijgbaar met een dieselmotor. De focus van Maxus ligt echter op elektrische voertuigen. Deze zomer krijgt de Maxus eDeliver 9 een elektromotor die goed is voor 204 pk en 310 nm koppel. Dit geldt voor alle versies van het voertuig. In totaal zijn er drie accupakketten beschikbaar. De standaard accu bedraagt 51,5 kWh. Daarmee kan de Chinese bestelwagen maximaal 186 kilometer rijden volgens de WLTP-meting. Het accupakket van 72 kWh is goed voor 236 kilometer actieradius.

Actieradius Maxus elektrische eDeliver 9

Bovenstaande accupakketten zijn leverbaar op zowel de e Deliver 9 L2 als de e Deliver L3. De Maxus eDeliver 9 met de grote 88,55 kWh accu, is enkel leverbaar op de L3 High Roof versie. De range van deze versie is 296 kilometer gecombineerd. De WLTP-range in de stad is respectievelijk 237, 288 en 353 kilometer. Dit scheelt aanzienlijk, met in gedachte dat deze elektrische bestelwagens in eerste instantie vooral voor de stad bedoeld zijn. Voor de Chassis-cabine is enkel nog de grote van het accupakket bekend, namelijk 65 kWh. In de zomer van 2021 zal de WLTP-actieradius bekend worden.

Maxus eDeliver 9 interieur

Snel laden en weer door

Voor ondernemers is de range van van elektrische bestelwagens vaak een struikelpunt. Elektrische rijden vraagt echter om slim rijden en plannen van ritten. De Maxus eDeliver 9 is namelijk in slechts 40 minuten voor 80% opgeladen bij een snellaadpaal (DC-laden). Even pauze houden en er kan weer doorgereden worden. Is er geen snellaadpaal aanwezig? Dan kan er bij elke universele laadpaal in Nederland geladen worden. Dit duurt ongeveer 6 uur voor de modellen met het kleine accupakket. De grote accupakketten doen er respectievelijk 8 tot 8,5 uur over. Een nachtje aan de laadpaal en de auto heeft weer voldoende actieradius voor de volgende dag.

 

Hoog trek- en laadvermogen eDeliver 9

Op het gebied van trekvermogen loopt Maxus met de eDeliver 9 voorop. De concurrentie haakt af bij een maximaal trekgewicht van 1.000 kg. De Maxus kan geremd maximaal 1.500 kilo trekken en heeft daarmee het grootste trekgewicht. Ongeremd kan het elektrische voertuig maximaal 750 kg trekken. Daarnaast kan tegenwoordig door middel van een ontheffing 4.250 kg GVW gereden worden met een B-rijbewijs. Dit geldt enkel voor bestelauto die elektrisch aangedreven is. Het toegestane laadgewicht zou anders behoorlijk lager liggen door de zware accu’s. Het laadvermogen van de Maxus bedraagt 800 tot 1.200 kilogram afhankelijk van de uitvoering. Het laadvolume staat los van het laadvermogen en is zoals eerder gezegd 9,3 m3 voor de L2 en 11 m3 voor de L3.

 

Compleet én een redelijke prijs

Dat elektrische bestelauto’s duurder in aanschaf zijn dan diesel varianten valt niet te ontkennen. Samen met de eDeliver 3 wil Maxus de eDeliver modellen zeer scherp in de markt zetten. De Maxus eDeliver 3 is al te bestellen en start bij €29.990,- exclusief btw en is voor die prijs net zo volledig als de Maxus eDeliver 9. Later in 2021 komen wij terug op de prijs van de Maxus eDeliver 9. De elektrische bestelauto’s van Maxus vallen beide in de subsidieregeling van de overheid waarmee 10% van de aanschafprijs teruggevraagd kan worden tot een maximum van €5.000,-. De zogeheten SEBA subsidie is begin 2021 in de media bekend geworden en op 15 maart ingegaan.

Maxus eDeliver 3

Elektrische bestelwagen Maxus EV80

De Maxus EV80 koppelt milieuvriendelijkheid aan gebruiksgemak. Met zijn emissievrije motor stoot de Maxus EV80 welgeteld 0 gram CO2 uit. Zero uitstoot: zo spaar je het milieu. Het laadvolume van de Maxus EV80 loopt op tot 11 m3. Ook het laadvermogen is niet gering. In de Maxus EV80 kun je vrachten tot 910 kg vervoeren. Met een capaciteit van 56 kWh beschikt de Maxus EV80 over de krachtigste batterij in zijn klasse. Daarmee kan je rekenen op een reëel rijbereik van 154 km met halve belading, gemeten volgens de nieuwe WLTP-norm.

100% kracht en 0% uitstoot

De ene business is de andere niet. Elke professionele activiteit brengt zijn eigen noden en wensen met zich mee. Dat geldt ook voor je bestelwagen.

Samen met Fleximo kan je bekijken wat je nodig hebt om zo vlot mogelijk te werken en te vervoeren. We bouwen alle gewenste accessoires degelijk en veilig in.

We mogen gerust zeggen dat de nieuwe E-Deliver 9 een opvallende verschijning is. Hij oogt modern en erg dynamisch. Ook brengt hij gebruiksgemak en milieuvriendelijkheid samen. Alles in 1 zullen we maar zeggen! De Maxus is leverbaar in 3-standaard kleuren. Deze kleuren zijn goed te combineren met je eigen logo en huisstijl.

De Maxus eDeliver 9 gaat de concurrentie aan!

Eind dit jaar jaar sluit de e-Deliver 9 aan, een groter model dat de strijd aan moet gaan met modellen als de Volkswagen e-Crafter, de Ford Transit en de elektrische Mercedes-Benz Sprinter. Deze bus heet in China V90 en wordt daar ook geleverd met een dieselmotor, maar op ons continent zal de e-versie hogere ogen gooien. Dit soort grote bestelwagens met een elektromotor wordt de komende jaren naar verwachting enorm populair: omdat ze plaatselijk geen schadelijke stoffen uitstoten, zijn ze ideaal voor onder meer de bezorging van pakketjes in bewoonde gebieden.

Meer auto en bedrijfswagen nieuws? Bekijk onze blogs!

Bekijk hier een video over de Maxus eDeliver 9!

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken