Mercedes Benz heeft de schakelaar naar de elektrische wereld omgezet. Het nieuwe product en technologie genaamd: EQ, ervaar je elektrisch rijden op een andere manier. Het voelt comfortabel, rijdt fantastisch en niet te vergeten het is veilig en betrouwbaar.

EQ staat voor intelligente elektromobiliteit. In de toekomst zullen de nieuwe duurzame producten van Mercedes Benz worden ondergebracht onder het merk EQ. EQ bestaat uit een uitgebreid elektrisch ecosysteem dat is opgebouwd uit services, technologieën en innovaties.

Voor de mensen die denken dat Mercedes alleen bezig is met elektrische auto’s, die heeft het mis. Mercedes werkt ook hard aan o.a. wallboxen, oplaadservices en energieopslag voor bij de mensen thuis.

Voor de mensen die twijfelen om over te stappen naar elektrisch rijden maakt Mercedes het een stuk makkelijker. Mercedes heeft al een aantal volledig elektrische modellen op de markt gebracht: Mercedes-Benz EQC, Mercedes EQA, Mercedes EQS en de Mercedes EQV.

 

Mercedes EQ modellen

De nieuwe Mercedes-Benz EQC

Met de elektrische Mercedes EQC wordt elektrische rijden naar een nieuw niveau getild. De Mercedes EQC is een volledig elektrische SUV van middelgroot formaat, met een hogere zit en nadruk op luxe. Dat vertaalt zich onder meer in een hoogwaardige afwerking van zowel het uiterlijk als het interieur.

De Mercedes-Benz EQC is de eerste specifiek ontworpen elektrische auto van Mercedes-Benz van dit model zijn geen versies met brandstofmotor. Wel is de EQC is voor bijna twintig procent gebaseerd op de GLC, een bekende SUV van het merk. Als volledig elektrische auto is de EQC voorzien van twee elektromotoren een voor elke as, waarmee deze auto beschikt over vierwielaandrijving. Dit model mag een aanhanger tot 1.800 kilo trekken, wat voor veel andere elektrische auto’s niet geldt.

Het maximaal vermogen bedraagt 408 pk (of 300 kW), waarmee dit model in ongeveer vijf seconden vanuit stilstand optrekt tot honderd kilometer per uur. Op een volle acculading kan de auto volgens de WLTP fabrieksopgave ruim 400 kilometer ver rijden, in de praktijk ligt dit op ongeveer 350 kilometer.

Er zijn echter concurrenten een hogere actieradius. Een ander nadeel van deze auto is de relatief lage laadsnelheid: met maximaal 100 kW, terwijl de nieuwste generatie snelladers de accu’s van bepaalde andere modellen sneller vol krijgen. Om aan de hoge veiligheidseisen van Mercedes-Benz te voldoen, is de accu in de carrosseriebodem ondergebracht.

Compacte SUV: Mercedes EQA

De nieuwe EQA is een 100% elektrische compacte SUV. De elektrische Mercedes EQA heeft een vanafprijs van 49.995,-. Net als de andere modellen van deze eerste generatie EQ is de EQA geen geheel nieuw ontwerp. De EQA is in feite de elektrische versie van de Mercedes-Benz GLA.

Toch heeft de fabrikant veel meer gedaan dan een bestaand model voorzien van een andere aandrijving en een setje andere velgen. De vloeiende lijnen, subtiele overgangen, gesloten grille en scherpe blik geven de EQA een veel modernere uitstraling dan de GLA. De EQA straalt uit dat dit het model van de toekomst is.

Doordat de Mercedes EQA zo gestroomlijnd is zorg dit voor minder rijgeluid en een lager energieverbruik. De auto profiteert merkbaar van z’n lage zwaartepunt (de zware accu’s liggen immers dicht bij het wegdek) waardoor hij ook in snel genomen bochten niet teleurstelt.

Van het interieur heeft Mercedes-Benz minder werk gemaakt, dat is vrijwel gelijk aan dat van de GLA. Voor beide geldt dat de kwaliteit van de materialen, de bouwkwaliteit en de aandacht voor details duidelijk maakt dat het hier gaat om een “premium”-product. De ergonomie is doordacht. Alles werkt zoals het zou moeten werken en alle functies laten zich logisch bedienen. Daarom is de eerste kennismaking meteen een positieve, oud en vertrouwd.

De combinatie van de batterij en elektromotor zijn bepalend voor het karakter en de bruikbaarheid van een elektrische auto. De actieradius van een elektrische auto is nou eenmaal een belangrijke spec voor de consument.

Mercedes-Benz maakt daarbij een duidelijke keuze: veel van alles. “Veel” wil zeggen: geen recordwaarden, maar wel volop motorvermogen (190 pk / 375 Nm) en een actieradius die voldoende is om zorgeloos lange afstanden af te leggen. De EQA 250 kan op papier 425 km afleggen (WLTP norm). In de praktijk was dat een kleine 400 km. Meer dan genoeg voor de gemiddelde Nederland.

Opladen kan bij een publiek laadpunt (11 kW, 10% tot 100% in 5 uur en 45 minuten) of bij een snellader (100 kW, 10% tot 80% in 30 minuten).

Mercedes EQA

Het topmodel: De elektrische Mercedes EQS met een rijbereik van 700 km+

Mercedes heeft een nieuw elektrische topmodel. De Mercedes EQS zal snel op de markt komen. De voorlopige vanafprijs van de Mercedes-Benz EQS bedraagt €118.891. Voor dat geld krijg je de 333 pk sterke achterwielaangedreven EQS 450+.

Ter vergelijking: de S450 staat voor €132.174 in de boeken en kost met lange wielbasis minimaal €136.478. De EQS 580 4Matic kost met een vanafprijs van €154.949 flink wat meer. Met 524 pk krijg je daarwel een bult extra vermogen voor terug. Beide varianten hebben een accucapaciteit van 107,8 kWh en een maximaal snellaadvermogen van 200 kW. De EQS 450+ komt het verste op één acculading, de WLTP-actieradius bedraagt maximaal 770 kilometer.

De 580 4Matic is dankzij zijn extra elektromotor op de vooras iets zwaarder en verbruikt meer stroom: voor de EQS 450+ wordt een verbruik van tussen de 16,9 en 19,8 kWh per 100 kilometer opgegeven, bij de 580 4Matic ligt dat tussen de 19,1 en 21,2 kWh per 100 kilometer.

MBUX Hyperscreen

Een van de opties is het enorme MBUX Hyperscreen met in totaal 56 inch aan schermen achter een glaspaneel over de hele breedte van het dashboard, met onder meer een eigen 12 inch oledscherm voor de passagier. Het infotainmentsysteem heeft een chip met acht kernen en 24 GB aan werkgeheugen, ongekend!

De elektrische bedrijfswagen: Mercedes EQV

Elektrische bedrijfswagens zijn langzaam maar zeker in opkomst. Mercedes-Benz speelt in op die trend met de Mercedes EQ-serie. Dit zijn elektrisch aangedreven voertuigen, waarvan het eerste model, de Generation EQ-conceptauto, in 2016 op de Autosalon van Parijs werd getoond. Mercedes-Benz is van plan om 10 EQ-modellen te produceren voor het jaar 2022, waarvan er 3 de merknaam Smart zullen dragen.

De EQV is het 2e EQ-model, dat in 2019 werd onthuld op de Frankfurt Motor Show. Het concept werd getoond tijdens de Internationale Autosalon van Genève van 2019. Het is een minivan (MPV) die in mei 2020 in de verkoop ging.

De EQV is gebaseerd op de V-Klasse en de wielbasis is dan ook even groot. De bus is leverbaar in twee verschillende lengtes, namelijk 5,14 meter en 5,37 meter. In de EQV kunnen maximaal 8 personen zitten. Banken zijn optioneel verkrijgbaar. De laadruimte heeft een inhoud van maximaal 1.020 liter.

Mercedes EQV

De Mercedes EQG is de elektrische G-klasse

De elektrische Mercedes G-klasse komt eraan! Een productieversie is gepland voor 2024. Het plan is dat over 3 jaar van de meeste reguliere modellen in het Mercedes gamma een elektrische versie beschikbaar moet zijn.

EQG 560 & EQG 580

In april dit jaar maakte de langverwachte Mercedes EQS zijn debuut. Maar de Duitse autofabrikant pakt door. Zelfs de G-klasse verwelkomt een elektrische variant. Die Mercedes EQG zou loop 2023 onthuld worden, de leveringen zouden begin 2024 aanvatten. Er is sprake van twee varianten: de EQG 560 en de EQG 580, maar naar de concrete specificaties blijft het raden. De Mercedes EQG zal worden gebouwd op het fundament van de G-klasse met een futuristische tint. Een aangepast frontje combineren met een lichtstrip tussen de achterlichtblokken, zoals dat ook het geval is bij de EQA en de EQC.

De elektrische G-Klasse zal dus verkrijgbaar zijn in twee vermogensversies, mogelijk met verschillende batterijgroottes. Aan de off-roadcapaciteiten van de bekwame terreinwagen zou niet getornd worden. Volgens Mercedes baas Ola Källenius was het al lang de bedoeling dat er een elektrische G-Klasse aankwam. De naam ‘EQG’ is al langere tijd vastgelegd.

ZWAAR GEWICHT

De elektrische Mercedes G-klasse zal precies zijn zoals we de Mercedes G-klasse kennen maar dan volledig elektrisch. De USP van de bestaande G-klasse is zijn vierkante styling en robuuste uitstraling. Bij de elektrische variant zal hier niets aan veranderen. Naar verluidt krijgt de elektrische Mercedes G twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 500 pk. De 105 kWh-grote batterij moet zorgen voor een acceptabele range van 500 km. Het gewicht? Zo’n 3.000 kg…

C02-BALANS

De G klasse bederft met zijn krachtige motoren met hoge uitstoot de CO2-balans van het bedrijf. Bijgevolg zou de enige optie zijn om de productie van het iconische model stop te zetten. Of de overgang te maken van conventionele motoren naar elektrische aandrijving. Mercedes kiest voor het laatste en toont daarmee aan innovatief en toekomstgericht te zijn. Op deze manier kan zij haar conventionele G model blijven verkopen.

Mercedes EQG

 Mercedes-Benz modellen  Plug-in Hybride aandrijving:

  • A-Klasse 250 e.
  • B-Klasse 250 e.
  • C-Klasse 300 e.
  • E-Klasse 300 e.
  • GLC 300 e.
  • GLE 350 de.
  • S-Klasse 560 e.
Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken